Alternativer
Viktig

Disse teknologiene er nødvendige for å aktivere de viktigste funksjonene i tjenestetilbudet vårt.

Analyse

Markedsføring

Fotografiska åpner i Oslo

Contemporary museum retail space interior

Fotografiska vokser videre. Verdens fremste fotomuseum åpner i den norske hovedstaden i 2027, i det historiske Deichmanske-bygget, ved Regjeringskvartalet i Oslo sentrum. Fotografiska har blitt et globalt samlingspunkt for fotografi, med lokasjoner iStockholm, New York, Berlin, Shanghai og Tallinn som har ønsket millioner av gjester velkommen siden starten i 2010. «Vi er utrolig stolte av å inkludere Oslo i Fotografiska-familien», sier Yoram Roth, styreleder for Fotografiska.

Historien sitter i veggene i det kjente Deichmanske-bygget midt i Oslo, som huset byens hovedbibliotek fra 1933 til 2020. Nå skal det fortelles nye historier på veggene når Fotografiska Oslo åpner i hjerte av fotohuset Deich høsten 2027. Dette blir verdens sjette Fotografiska og det andre i Skandinavia.

Ambisjonen i Oslo, i likhet med de andre Fotografiskaer å skape en kulturell møteplass som kombinerer internasjonalt kjente fotografer, lokale talenter og fremtidens stjerner. Huset er en sentral del av det nye nabolaget, med store parkområder, som åpner i og rundt Regjeringskvartalet i årene som kommer.

- Vi er utrolig stolte av å inkludere Oslo i Fotografiska-familien. For oss er dette en unik mulighet til å kombinere vakker, gammel arkitektur med inspirerende fotografi og et bredt spekter av nye opplevelser. Vi forstår at det er knyttet store forventninger til det historiske bygget. Dette har vi selvsagt lyst til å leve opp til. Oslo er en levende og raskt voksende kulturby, og Fotografiska vil passe perfekt inn, sier Yoram Roth, styreleder for Fotografiska.

Fotografiska åpnet dørene første gang i Stockholm i 2010, med en stor utstilling sammen med den ikoniske fotografen Annie Leibovitz. Siden har det vokst til en global møteplass for samtidsfotografi, alltid med et mål om å ta vare på byggenes sjel og inkludere den lokale kunstscenen i utstillinger og arrangementer.

- Vi ønsker å skape spesielle øyeblikk for hver og en av våre gjester. Vi ser på dem som gjester fremfor besøkende. Et besøk hos oss skal være gøy og engasjerende, men også tankevekkende. Norsk fotografi holder et høyt internasjonalt nivå og er på frammarsj. Vi har allerede hatt utstillinger med Simen Johan, Christian Houge, Margaret M. De Lange, Jonas Bendiksen og Anja Niemi, sier Yoram Roth.

Denne høsten kan du få en forsmak på Fotografiska i Oslo når Fotografiska Stockholm låner ut utstilling the Echo Chamber av den anerkjente fotografen Erik Johansson til Nobels Fredssenter som åpner 19. september.

Det nye Fotografiska i Oslo skal drives av Deich og Møller Eiendom, i samarbeid med Fotografiskas globale lederteam. Møller Eiendom eier bygget. Møllersamlingen er en av Norges største private fotosamlinger.

Om Fotografiska

Fotografiska er et moderne museum for fotografi, kunst og kultur og et av verdens ledende museer dedikert til fotografisk kunst. Fotografiska ble etablert i Stockholm i 2010, med en ambisjon om å bidra til en mer bevisst verden, og har blitt et senter for inspirasjon, inkludering og kreativitet. Du finner i dag Fotografiska i Stockholm, Berlin, New York, Tallinn og Shanghai.

Om Deich

Overtakelse: Møller Eiendom kjøpte Deich fra Oslo kommune i 2020.

Tidligere bruk: Har siden blitt brukt til utleie og som lokaler til diverse arrangementer, inkludert fotofestivalen Oslo Negativ, inntil det stengte for renovering sommeren 2023.

Arkitekter: Lundhagem Architects AS

Fremtidige plaer: Bygget vil huse Fotografiska-museet og en rekke restauranter, barer, møte- og eventlokaler. Det vil legges til 3.000 nye kvadratmeter for utstillinger og arrangementer i første etasje, med en egen Fotografiska-inngang. Den originale bakgården vil gjenåpne som en innglassert vinterhage og en del av museet.

Eierskap: Møller Eiendom er eid av familieselskapet Aars AS, som også eier Møllersamlingen, en av Norges største private fotosamlinger, med verk fra 1800-tallet frem til i dag. Samlingen vil vises i restauranter, barer, møterom, eventlokaler og fellesområder.

Planlagt åpning: Sent 2027